Friday, 18 February 2011

Sejarah Ringkas Geneokologi Generasi Tok Wan Nasir & Tok Som


Alhamdulillah,marilah sama-sama kita mengatur setinggi-tinggi kesyukuran yang tidak terhingga kita kehadrat Allah SWT yang telah mengizinkan kita untuk sama-sama merasai akan nikmat Islam dan juga menjadi sebahagian dari anakcucucicit generasi keluarga ini yang kita harapkan dan kita percaya ianya adalah kesinambungan daripada generasi terdahulu yang merupakan pembawa ISLAM ke nusantara ini....
Wallahuallam.

Kisah geneokologi family tree keluarga ini mula tercetus untuk diperbincangkan apabila terbaca cerita-cerita yang dibincangkan diantara anakcucucicit toksom tokwan nasir didalam ruangan facebook tempohari....mulanya Najmi Pak Nyang yang bagitau kat Hadri Tehmah ngan Bang Muhammad Mukhlis pasai salasilah keturunan Tok Wan Nasir yang katanya adalah dari keturunan campuran Aceh + Pakistani yang berhijrah keTanah Melayu membawa diri dari keluarga yang asalnya katanya dari keturunan Teuku Daud Barueh Aceh tu...

Pak Su pun tak berapa tau juga pasai Teuku daud Barueh ni pasai tak ambik sejarah masa SPM dulu...tapi baru-baru ni lalu kot Yan nak pi mandi dengan family kat Chalet Puteri Ayu,ataih sikit dari Maktab Mahmud Yan tu ada la nampak banyak lorong yang guna nama Teuku ni...dulu ingat depa eja silap...nak tulih Tengku ka Tunku ka tapi silap eja Teuku,tapi rupanya ada juga sejarah tentang Teuku ni... belajar sains la katakan sampai tak tau sejarah,tu yang lani depa wajibkan semua kena amik sejarah tu...pasai lupa sejarah,..harap-harap sejarah Islam tu tau la sikit-sikit kot...

Sejauh mana kesinambungan cerita sejarah keluarga kita ni tak tau la...tapi Najmi kata dia dengar dari ayahnya dari cerita arwah Pak Lang Aziz yang dengar dari Tuan Gurunya masa belajar kat Madrasah di Pokok Sena, Seberang Perai dulu ....kata Najmi lagi Arwah Tok Nek Mah, mak Tok Wan Nasir dulu tu ayah dia kata memang muka macam campuran Pakistan sikit la..dan adik beradik sebelah arwah Tok Rejab ayah Tok wan Nasir pun katanya nak macam mamak ataupun mami juga ....wallahuallam.

Pak su pun tak dan nak jumpa Tok Wan pun...kecik lagi Tok wan dak tak dak...katanya tok wan Nasir pun macam tu juga la..ayah dia Tok Nek Rejab tu tak dak awai lagi....katanya mati akibat dengki orang nak juga kat Tok Nek Mah....masa dulu-dulu tu mungkin terkena racun la kot dan sebagainya....la ni pun gejala macam ni dak mula nak membiak balik....macam-macam dak berlaku dalam masyarakat...sihir la...apa la...dia mai balik...semoga arwah Tok Wan dan Tok Nek Rejab termasuk didalam kalangan hamba Allah yang beriman hendaknya...moga doa kita anakcucucicit mereka sedikit sebanyak meringankan mereka disana....siapalah kita tanpa mereka semua...

Kalau perati pun tengok muka-muka adik-beradik belah arwah Tok wan nasir tu macam hat dok ada lagi la...macam Tok Ngah Tiah anak Tok Nek Yeng yang dok di Tanjong Musang tu memangla muka ada erab kepakistani sikit.....tengok hat muda-muda macam Pak Cik Yusof dan Mak long Ropeah kat Alor Rela ada la erab-erab Pakistan tu....
Kalu tengok belah keluarga anakcucucicitToksomTokwannasir sendiri pun ada juga rupa tu sorang dua dari satu dua keluarga....cuba kita pakat-pakat perati tengok.....

Bila Arwah Tok wan pun meninggalkan kita awai..dipanggil balik oleh Allah SWT pencipta kita semua..,jadi banyak juga yang kita tak tau..jadi geneokologi atasan tu dia terputus macam tu sajala...nasab atasan tu kita tak berapa tau....kalau tau mungkin kita ni pun mai sekapai jugala dari sebelah Arab Yamen/Pakistan sana juga kot, menshohehkan lagi cerita ni la......baguih la juga harap-harap tu dari generasi yang mai membawa syiar ISLAM kebumi Malysia ini....tang tu kita kena rasa syukur ....pasai titih asai tu dari generasi yang kita harapkan cintakan Islam ni... dan adalah menjadi harapan agar kita generasi seterusnya ini juga adalah pembawa risalah yang sama diatas mukabumi Allah SWT ini.....moga doa-doa orang terdahulu datuk nenek moyang kita itu mendapat pekenan dari Allah swt.....

Ni yang kita cerita dari sebelah Tok Wan Nasir...dari sebelah Tok Som pula..rasanya pun tak kurang juga la Tok Nek Hj Ariff kita tu...dulunya rasanya pernah la juga sembang-sembang dengan arwah Tok Som sambil-sambil Tok Som dok makan pinang kat beranda rumah lam tu..ada la dok bercerita...Tok Nek Hj Ariff adalah ketua Kampong, bila Tok Nek Arif meninggai baru ganti dengan Tok Ayah Hj Ismail,Tok wan Pak Lang Ye,ayah Tok Ngah Halimah dan lain-lain paih tu baru pi kot belah Tok Raja Bharu nu...Tok Nek Hj Ariff tu, dialah diantara yang mula-mula buka Kampong Petani ni selain dari Tok Raja Bharu dan beberapa yang lain....kalu tak silap Paksu depa tiga beradik iaitu Tok Nek Hj Ariff,Tok Ayah Hj Ismail dan Tok Nek Mek iaitu Tok Pak Nyang Husni,mak mertua Tok Chik Timah.....

Salasilah awai lagi tu Pak Su pun tak berapa tau,rasanya Tok Nek Hj Ariff ni sepupu dengan Tok Hj Awang Kecik,ayah Pak Su Ayob,Tok Wan kepada Syam hat dok beli padi,Tok wan kepada Rahim bunga,Pak Cik Kark bahulu dan lain-lain lagi la generasi dari kampong minangkabau nu........

Jadi bila kita tau sedikit tentang sejarah geneokologi keluarga kita tu insya Allah adalah dari pembawa Islam kenusantara ini, adalah menjadi harapan agar kesinambungan titih-titih pendakwah ini dapat diteruskan..dan Insya Allah..telah wujud dikalangan kita,Alhamdulillah ada Ustaz-ustaz yang buat kerja ni...dan sebenarnya tugas ini bukan hanya terletak dibahu para-para ustaz saja..kita semua, kita perlu merasai akan amanah ini.. amanah sebagai pembawa risalah Nabi Muhammad SAW diatas mukabumi ini.. tugas Khalifah Allah yang cukup besar yang perlu sama-sama kita pikul....sebenarnya inilah Tugas kita yang utama...wa aima apa kerjaya kita,jadikan ianya bidang yang kita nak bawa Islam dalam kehidupan ini...corakkan keluarga kita dengan corak Islam yang sebenar...inilah harapan kita...yakinlah bahawa Islam pasti akan menang...Islam pasti akan berjaya....inilah geneokologi sebenar kita sebagai pembawa risalah ini... geneokologi keluarga Nabi Allah ADAM dan HAWA alaihissalam....manusia pertama yang menjadi Tok Wan dan Tok kita.....alhamdulillah....

wallahuallam.....
* Sekadar renungan bersama...
Yang baik adalah dari Allah SWT jua dan yang kurang baik tu adalah dari diri Pak Su sendiri......

Monday, 7 February 2011

Untukmu Generasiku.....


Assalamualaikum wrth.
Alhamdulillah,syukur kita kehadrat Allah SWT kerana dengan izin serta limpah perkenanNya jua kita masih mampu lagi untuk bernafas dan melakukan aktiviti harian kita diatas mukabuminya ini...Syukur kita dengan anugerah Allah SWT yg amat besar kepada kita semua iaitu nikmat untuk dapat merasai ISLAM itu sendiri yg cukup besar dan amat bermakna buat kita semua ....
Dikesempatan ini,sebagai moderator kepada blog kita ini inginlah Pak Su/Tok Su mengajak AnakcucucicitTokSomTokWanNasir sekelian untuk sama-sama turut serta dalam memeriahkan lagi blog kita ini dengan info-info dan bahan-bahan yang bermunafaat ....
Adalah diharapkan lain-lain contributors boleh memuatkan sesuatu untuk renungan atau apa2 saja berita buat tatapan kita semua....
Buatmu generasiku inginlah kunukilkan sesuatu untuk sama-sama difikirkan....

Bangunlah Generasiku......

Salam buat generasiku......
Anakcucucicit TokSomTokWanNasir sekelian....
Andalah bunga-bunga segar buat generasi ini.....
Andalah bunga-bunga segar juga buat ummat ini....
Ayuh bangunlah....
Bangunlah....
Bangunlah wahai generasiku......
Bangunlah.....
Anda semua adalah orang2 yang hebat yang telah dipilih oleh ALLah SWT......
Pergunakanlah anugerah Allah tersebut untuk ummat ini dan generasi seterusnya......
Ayuh bangunlah.... apa yang ditunggu lagi ...
Buatlah satu perubahan dan anjakan paradigma untuk ummat ini dan generasi seterusnya....
Apakah kita masih mahu terus tidur tanpa apa-apa perubahan ...
Atau...
Apakah kita telah selesa dengan apa yang ada dan tidak perlu untuk melakukan apa-apa lagi buat generasi kita dan ummat seterusnya......
Atau apakah kita masih lagi leka dibuai dan diulit mimpi-mimpi indah....
Ayuh bangunlah...
Bangunlah angkatan generasi baru sekelian...
Kalian semualah tonggak buat generasi hadapan ....
Pada siapa lagi nak kita harapkan...
Tiada orang lain lagi selain kita untuk ummat yang akan datang ini,Insya-Allah....
Ayuh bangunlah wahai generasiku...
Bangunlah....
Seruan ini ditujukan buat kalian anakcucucicitTokSomTokWanNasir semua...
Usah berlengah lagi....
Usah ditunggu lagi.....
Usah ditangguh lagi....
Sudah lama kita bertangguh....
Usah cemburu mencemburui lagi sesama kita...
Usah ada lagi rasa hati diantara kita.....
Buangkan semua sifat-sifat tersebut.....
Buangkan jauh-jauh dari kita......
Kita adalah generasi baru yang perlu kepada perubahan....
Kita adalah generasi baru yang diberi Allah pendidikan....
Kita adalah generasi baru yang punya nilai-nilai ISLAM yang murni.....
Kitalah......
Ayuh.....
Jadilah ruangan dan blog ini sebagai salah satu dari wadah perjuangan kita....
Mana semua anda-anda yang hebat dari titis-titis generasi cucucicittoksomtokwannasir sekelian....
Mana kalian....
Marilah sama-sama kita gabungkan ....
Jadikan diri kita lidi-lidi kecil yang mampu menjadi penyapu yang bersatu buat generasi ini....
Ayuh...marilah....
Anda adalah bloggers muda yang pasti lebih hebat....
Ayuh Generasi HEBAT ..
Bangunlah....
Sesuatu yang baik InsyaAllah akan diberi jalan oleh Allah SWT...
Buatlah sesuatu dari generasi ini untuk generasi ini dan seterusnya....
Banyak yang perlu kita sama-sama fikirkan untuk generasi dan ummat ini..
Banyak yang perlu kita buat....
Jangan kita ditanya kemudian.....
Lakukanlah sesuatu buat generasi dan ummat ini...
Lakukanlah...
Fikirkanlah...
Jangan kita jadikan kita hanya orang-orang yang selesa dengan anugerah yang merupakan amanah Allah buat kita semua ini....
Apakah amanah untuk generasi kita ini tak mampu untuk sama-sama kita gembeling dan fikirkan....
Keselesaan hari ini belum menjamin untuk keesokannya......
Fikirkanlah....
Kita-kita semua mungkin akan pergi dan tak lama lagi...
Tapi...bagaimana generasi kemudian.....
Apa yang nak kita tinggalkan buat mereka...
Apakah mungkin mereka akan terkial-kial ditinggalkan .....
Fikirkanlah dari apa saja segi sekalipun....
Anda semualah orang-orang terpilih yang HEBAT untuk generasi seterusnya...
Diatas bahu anda semualah terletaknya tugas ini....
Diatas pundak anda-anda semualah wahai generasiku....
Ayuh...marilah.....
Mungkin....
Blog ini boleh dijadikan sebagai salah satu dari wadah-wadah tersebut untuk sama-sama kita berhubung dan menzahirkan sesuatu.....
Blog ini boleh diguna untuk sama-sama kita gembelingkan apa saja ....
Apa perlu disembunyi dan disimpan lagi sesama kita....
Kita perlu garapkannya untuk generasi kita......
Kita adalah generasi HEBAT yang dilahirkan kedunia ini....
kerana kita yakin....
Kerana kita yakin bahawa...
Yang lebih baik dikalangan kita disisi Allah SWT adalah siapa yang lebih TAKWAnya dalam hubungannya dengan Allah SWT itu sendiri....
Ayuh ...
Bangunlah...
Bangunlah...
Wahai GENERASIKU.........

PakSu Jaman
Alor Setar, 8Februari 2011,1.30pagi.