Monday, 27 June 2011

Coretan Semasa AnakCucuCicit TokSom TokWan Nasir

Asslmkm wrth.

Alhamdulillah,lama tak menulih,..er terlebih dahulu marilah sama-sama kita memanjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kehadrat Rabbul Jalil ,Allah SWT yang masih lagi mengizinkan kita untuk terus bernafas lagi dibumi yang sementara ini dan masih lagi mengecapi nikmat Islam dalam kehidupan harian kita....Alhamdulillah...

Lama tak bersembang,...tum tam tum tam masa berlalu agak pantas sekali...usia pun dah pelan meningkat....kalau dulu ada yang masih disekolah belajar tapi lani dah lepaih sekolah dah....dah masuk u kut nu dah....kalau dulu belajar kat u ada yang habih dah..dah mula nak kereja dah...kalau dulu anak tak dak lagi ,lani dah ada anak dah..kalu dulu anak baru sorang dua tapi lani dah bertambah.....kalu dulu masih muda tapi lani dah boleh nak jadi Tok Wan dah..... gitu la kehidupan kita ni...ibarat roda yang berpusing, kejap diatas dan kejap dibawah......tu la yang nak sama-sama kita pikiaqkan ni....


Bulan lepaih ,..Pak Tam sekeluarga dan Mak Lang Zainab ,Alhamdulillah pergi kebumi barokah Allah SWT yang terdapat disana Baitullah di Masjidul Haram serta juga Masjidun Nabawi menunaikan Umrah dengan menantu Pak Nyang Ramli serta anak Pak Nyang, Naziah yang menguruskan Syarikat Travel & Tours mereka Ibtisam Travel & Tours yang dikendalikan juga oleh besan Pak Nyang Ustaz Hasan Mahmud Al-Hafiz.. sebelum tu dalam cuti sekolah bulan tiga Pak Nyang Li dengan Mak Nyang Rodhiah turut dibawa oleh menantunya bersama menunaikan umrah ketanah suci itu terlebih dahulu...Alhamdulillah , kita pun turut tumpang rasa seronok bersama walaupun tak sampai betoi lagi giliran kita dipanggil kebumi barokah itu... tapi insya Allah Pak Su rasa masing-masing dalam diri tu ada tersimpan hajat besar untuk turut kesana menunaikan Rukun yang kelima ataupun setidaknya kalau boleh nak juga pi mengerjakan umrah ni dulu kalau giliran haji tu lambat sangat macam mak lang Zainab tu... Insya Allah kita bekerja untuk tu dan mohon Allah pemudahkan kita dalam urusan ni.....

Dengar cerita Pak Tam ,masa pi Umrah tu ada juga la jumpa cucu menakan anak Kak Mariam Wa Majid yang dok mengaji kat Jordan sana nu,depa pi dengan kawan-kawan dan juga pensyarah depa.....Alhamdulillah....anak Pak Su Kak Cik Saiyidah tu teringin juga nak pi tapi tak boleh lagi pasai kena ada mahram bersama....sabar-sabar la no.... lani dia balik bercuti sebulan kat umah, 1 Julai ni ,Insya Allah nak balik kesana la....


Semalam Pak Tam singgah di umah,sembang-sembang dia pun bagi tau la yang Bang Teh dah pi masuk Asasi kat Universiti Malaya sana nu..... buat asasi sain hayat, Insya- Allah, kita sama-sama mendoakan agar cita-cita Bang Teh nak jadi Doktor Muslim yang punya misi dan visi yang besar untuk ummat akan tercapai .... kita tambah koleksi profesional muslim dalam kalangan anakcucucicit TokSomTokWan Nasir ni..... biar ada belaka....Ustaz, Cikgu, Doktor, Therapist, Pharmasist, Engineur, Bank Officer, Lawyer dll bidang lagi la....
Anak Sulong Pak Su,Nurul Atiyyah pun akan turut menjalani latihan praktikal selama setahun diHospital Sungai Petani dalam bidang Occupational Therapy sebagai syarat pengajian Tahun Akhirnya begitu juga anak kedua Nur Ainul Yaqin pun akan tamat pengajiannya diperingkat  Diploma Farmasi hujung bulan ni dan kalu ada rezeki akan sambung lagi la katanya....Anak kelima Muhammad Mun`im dah pun daftar sebagai pelajar Diploma Kejuruteraan Awam di UiTM Pulau Pinang....nak ikut jejak abuya depa kata... buat la mana yang terbaik..apa pun yang penting hubungan kita denagan Allah mesti kita jaga....ni semua jalan saja ..matlamat kita mau jelas...nak cari redho Allah sebanyak mungkin diatas mukabumi Allah ni untuk bekalan disana nanti.....Bang Cik Sulhi pun dah jadi Siswa kat Insaniah dah,fakulti Syariah dan Usuluddin lagi... Insya Allah bakal jadi Lawyer Muslim nanti atau Qadhi ka.....


Begitulah serba sedikit perihal semasa anakcucucicit TokSom Tok Wan Nasir setakat hari ni yang dapat Pak Su nikilkan disisni......

Wallahuallam.....

Pak Su Jaman
28 Jun 2011