Friday, 19 October 2012

Salam Eidul-Adha......

Salam Eidul-Adha buat Anakcucucicit TokSomTokwanNasir semua..... Assalamualaikum Wrth wbrkth. Alhamdulillah.. Terlebih dahulu marilah sama-sama kita memanjatkan setinggi-tinggi kesyukuran yang tidak terhingga kita kehadrat Allah SWT atas segala limpah kurniaNya kepada kita diatas mukabumiNya ini.....
Syukur kita kerana dengan izinNya masih lagi dipertemukan kita dengan Zulhijjah 1433H kali ini,semoga kedatangan Eidul-Adha kali ini mengingatkan kita akan erti dan hakikat Pengorbanan yang sebenarnya,pengorbanan yang perlu kita lakukan dalam menjalani hakikat kehidupan sebagai hamba Allah diatas mukabumi ini,pengorbanan yang telah dipercontohkan kepada kita oleh baginda Rasulullah SAW dan juga generasi sahabat-sahabat assabiqun-nal-awwalun dahulu. Hakikat bagaimana sahabat-sahabat telah mengorbankan seluruh hidup meraka untuk ISLAM ini sendiri,Islam yang dapat kita sama-sama kecapi hingga kehari ini..... Semoga Islam yang telah kita kecapi ini akan dapat diteruskan oleh seluruh generasi akan datang secara keseluruhannya...inilah tanggungjawab yang perlu kita pikul..inilah pengorbanan yang perlu kita lakukan... waaima siapa kita sekalipun..... Sempena dengan Hari Raya Qurban kali ini,alhamdulillah kita anakcucucicit TokSomTokWanNasir setakat ini telah berjaya mengumpul kira-kira 3 ekor lembu untuk di korbankan ditambah dengan satu ekor lagi hadiah korban dari dermawan yang telah juga banyak membantu dalam pembinaan surau Kg.petani sebelum ini,iaitu sahabat kepada Ustaz Muhammad Saufi kita.. Alhamdulillah... Walaubagaimanapun sehingga ini masih ada lagi4 tumpok untuk diisi bagi sesiapa yang berhajat....RM380/= setumpok. Upacara sembelihan korban seperti biasa akan dijalankan dikawasan sekitar rumah Arwah Pak Lang Aziz dan dijangkakan akan dibuat pada hari raya yang ke-2... Semua anakcucucicit TokSomTokWanNasir adalah dijemput kemajlis ini samada yang ada bahagian didalam Korban ataupun yang tidak mengambil bahagian didalam Korban pada kali ini.... Marilah sama-sama kita jalinkan hubungan Silaturrahim sesama kita,kita eratkan hubungan kekeluargaan kita,kita mesrakan jalinan ukhwah Islamiah diantara kita,kita jaga jalinan Genekologi generasi kita dihari yang mulia ini....
Akhir kata marilah kita bermaaf-maafan sesama kita dengan lafaz..; " Taqabbalallahuminnawaminnkum " ( Semoga Allah menerima amalkita semua yakni amal kami dan amal kamu ) Ikhlas Pak Su Jaman Batu Kawan, Penang.

Wednesday, 15 August 2012

Salam Eidil-Fitri 1433H

Salam buat Anakcucucicit Tok Som Tok Wan Nasir semua;..macammana dengan Ramadhan yang dah nak berlalu tak berapa hari saja lagi....pecutan akhir yang kita buat kali ni rasanya ok ka..... Semoga semuanya sentiasa dalam rahmat Allah SWT jua hendaknya......moga keluarnya kita nanti dengan sama-sama mendapat pengampunan dari allah SWT harapnya… “ Wahai Tuhan yang maha pengampun,yang suka memberikan pengampunan ,maka ampuni akan kami ,Ya Allah..”… Semoga Ramadhan yang bakal berlalu ini akan meninggalkan kesan kepada kita jua......semoga Ramadhan yang bakal berlalu ini adalah yang terbaik yang dapat kita sama-sama laksanakan.... Semoga bulan yang dijanjikan kerahmatan,pengampunan dan pembebasan dari Api Neraka dari Rabbul Jalill Allah SWT ini menjadi milik kita bersama ....semoga Lailatul Qadr yang menjanjikan kebaikan bersamaan dengan seribu bulan itu dapat kita lkecapi bersama jua hendaknya....makin sayu rasanya hati bila bulan yang penuh dengan barokah ini akan berlalu meninggalkan kita, apakah kita mampu untuk berjumpa lagi ataupun tidak ditahun hadapan hanya Allah saja yang mengetahuinya... Semoga baki yang ada lagi ini dapat kita pergunakan sepenuhnya agar makna bulan barokah ini dapat memenuhi serta menepati maksud sebenar dari Tarbiah Ilahi ini.. jua agar keluarnya kita nanti adalah dalam keadaan " Laallakum Tattaqunn "...... Semoga Tarbiah Ramadhan yang bakal berlalu ini akan dapat kita tempuhi lagi dimasa-masa akan datang, Insya-Allah… Seterusnya marilah sama-sama kita sambut ketibaan Syawal yang bakal tiba ini dengan kita memanjatkan setinggi-tinggi kesyukuran yang tidak terhingga kita dengan penuh rasa ubudiyyah kita kepada Allah SWT.....
Sempena Eidil-Fitri yang bakal tiba nanti disini Pak Su ingin mengucapkan Salam Eidul-Fitri untuk semua Anak CucuCicit TokSom TokWan Nasir sekelian……. Wallahualllam...... “Taqabbbalallahuminna Waminnkum” Pak Su Jaman

Saturday, 21 July 2012

Marhaban Ya Ramadhan 1433H



"Allahummabariklana fi Rojaba wa Sya'abana waballighna Romadhona"

"Ya Allah berkatilah akan kami didalam bulan rejab ini serta juga bulan Syaaban dan sampaikanlah kami pada bulan Ramadhan "

Assalamualaikum wrth.
Anakcucucicit TokSomTokwanNasir semua,

Lama juga Pak Su tak berceloteh dilaman ini,sibuk dengan bermacam-macam aktiviti harian sehingga tak dan nak duduk tang ni....tapi tak pa la.....semuanya Alhamdulillah masih lagi dalam naungan dan lindungan Allah swt jua hendaknya....

Sedar tak sedar dah nak masuk Ramadhan dah kita rupanya....masa berlalu cepat sekali... tu lah kita ni....hari tu ada dengar ustaz kata kalau masa kita sibuk dengan benda-benda yang kurang manfaat dia akan terasa cepat masa tu berlalu tapi kalu ianya bermanfaat, insya-Allah tak la terasa cepat macam tu saja.....moga masa-masa kita yang berlalu adalah masa yang bermanfaat hendaknya.....


Anakcucucicit TokSomTokwan Nasir semua,

Semoga kedatangan Ramadhan kali ini diharapkan adalah ramadhan terbaik kita hendaknya, pun tidaknya ianya adalah lebih baik dari tahun sebelum ini..... macamana dengan kualiti Puasa kita, camana dengan  Tadarrus kita...macamana dengan solat tarawikh kita....qiam kita dan lain-lain lagi ibadah yang nak kita gilapkan kembali setelah sebelas bulan kita bergelumang dengan amal-amal harian kita  yang ada kalanya tinggi dan ada kalanya menurun rendah...... semoga kita termasuk kedalam gulungan yang apabila turun iman nya itu ianya kembali kepada Al-Quran dan juga Sunnah Rasullullah SAW..... begitulah yang juga kita harapkan dari TAMRIN ILAHI RAMADHAN ini.... semoga kita dapat tingkatkan amal-amal qhowi kita yang dapat kita buat apabila berakhirnya Ramadhan kali ini.........


Akhirul kalam marilah kita sama-sama rebut peluang yang terhidang ini dan juga raikan sebaik mungkin TETAMU yang telah datang ini sebaiknya kerana tetamu ini membawakan kita berbagai macam hadiah yang tak ada tolok bandingnya.....

" Rahmat diawalnya,kemaafan dipertengahannya dan pembebasan dari API NERAKA diakhirnya  .."
Semoga Ramadhan kali ini adalah yang Terbaik yang mampu kita laksanakan...

Wassalam......

Pak Su Jaman

Saturday, 11 February 2012

Lantunan Mahabbah......1433H @ 2012M

Assalamualaikum wrth. buat Anakcucucicit TokSomTokWanNasir semua.....

Alhamdulillah....marilah sama-sama kita memanjatkan setinggi-tinggi kesyukuran yang tidak terhingga kita kehadrat Allah SWT kerana dengan izin dan limpah perkenanNya jua kita masih lagi mampu untuk terus bernafas dan meneruskan lagi baki-baki kehidupan kita diatas mukabumi Allah SWT ini....syukur yang tidak terhingga juga kita panjatkan kerana masih lagi mengekalkan kita didalam rahmat terbesarNya yakni Al-Islam itu sendiri.... satu anugerah terbesar walaupun kita dapatnya secara tidak lansung,tapi ia adalah satu kesinambungan dari generasi terdahulu yang terlebih dahulu diberi cahaya ini dari Allah SWT.....kalau tidak jadilah kita sepertimana mereka-mereka lain yang masih lagi belum mendapat hidayah ini dari Allah SWT........

Alhamdulillah........

Sedar tak sedar 1432H telah berlalu dan 1433H dah masuk bulan Rabiul Awwal dan 2012M    pun dah mencecah ke 1/3 Februari........tulah dalam kesibukan kita menguruskan diri dan keluarga serta dalam kekalutan kita mencari rezeqi Allah swt diatas mukabumi ini,kekadang kita terasa masa berlalu begitu pantas sekali.....semoga segala gerak kerja kita ini turut dikira sebagai amal qhowi kita yang boleh kita bawa bersama bila kita mengadap Allah swt nanti..... konsep Islam As Our Way Of Life ini perlu berjalan senantiasa dalam kehidupan kita agar segala kerjabuat kita adalah amal soleh kita yang boleh kita bawa bersama nanti waaima apa kita buat, samada di pejabat,sekolah dan juga diluar waktu pejabat atau sekolah..... semuanya kita juruskan untuk kita cari redho Allah swt dalam semua hal..... barulah segala kepenatan kita menguruskan diri, keluarga dan urusan kerja kita dapat kita buat seikhlas mungkin agar catatan yang diterima adalah catatan amal baik kita yang ganjarannya adalah Insya Alah pahala dari Allah swt......

Anakcucucicit TokSomTokWanNasir sekelian......

Adalah menjadi harapan ditahun baru ini azam kita juga dapat kita perbaharui agar ianya adalah azam yang lebih baik dari tahun sebelum ini....agar azam ditahun ini adalah lebih realistik dan mampu dicapai dan digapai oleh kita semua......Insya Allah, jika kita sentiasa bina dan jaga akan hubungan intim kita dengan Allah SWT... maka semua yang kita buat akan sentiasa kita hubungkan denganNya....

  " Kita merancang dan Allah merancang dan perancangan Allah itulah sebaik-baik perancangan..."

Apa saja yang kita buat,kita minta Allah swt tunjukkan kepada kita jalan yang terbaik.....
samada kita sebagai seorang pelajar,guru,pekerja,bekerja sendiri dan sebagainya kita harapkan yang terbaik dari Allah swt kepada kita........
Kita yakin dengan janji-janji Allah kepada hamba-hambaNya dimana Allah swt tidak akan mengubah keadaan atau nasib sesuatu ummat itu sehinggalah ummat itu sendiri berusaha untuk mengubahnya.....yakni kita yakin Allah swt akan bagi yang terbaik setelah kita berusaha untuk cuba dapatkan yang terbaik itu..... yang terbaik itu tak akan datang bergolek tanpa usaha yang kuat dan gigih dari kita sendiri.....jadi buat Anakcucucicit TokSomTokWanNasir semua,berusahalah sebaik mungkin kerana kita yakin akan pertolongan Allah swt ini.....kita yakin hanya Allah swt sahaja yang mampu membantu kita dalam apa hal sekalipun.....sebagai pelajar, berusaha dan berdoalah bersungguh- sungguh serta bermunajatlah kepada pertolongan Allah SWT dengan penuh pengharapan....begitu juga dengan kita yang dah bekerja dan ini...mohonlah kepada Allah dengan juga bermunajat dan berdoa kepadaNya......

Akhir kata, semoga tahun ini akan membawa seribu kejayaan dan kebaikan buat kita semua.....

Yang baik itu dari Allah SWT jua dan yang kurang baik itu adalah dari diri kita sendiri sebagai hambaNya yang dhoif ini.....


Wasssalam....

Pak Su Jaman
17 Rabiul Awwal 1433/10 Februari 2012