Saturday, 17 December 2011

Ashuraa 1433H Kg Petani


Alhamdulillah Rabu tanggal 18 Muharram 1433 bersamaan 14/12/2011 yang baru lalu sebahagian dari Anakcucucicit TokSomTokWanNasir macam tahun-tahun yang lalu jugalah pakat berkumpul beberapa keluarga yang dekat-dekat macam keluarga Allahyarham Pak Lang,keluarga Pak Nyang, Pak Tam ,Teh Mah, Cik Pah dan Keluarga Pak Su tumpang mai sama ke Kampong nak pakat-pakat meriahkan suasana tumpang masak bubur Ashuraa @ bubo suro...... pakat bawak mai sorang sikit benda-benda yang nak campor...ada yang bawa pisang,ubi,kacang kuda dan beberapa bahan lagi la untuk dicampor dalam bubo suro ni....

Ramai chef dok ada,boleh kata semua chef belaka la.....bubo suro ni bukan pakai tepong tapi bubo suro beraih.....kacau dalam kawah baru boleh dapat kala dia tu hitam sikit....... nak bagi masak pun kena kacau sampai beberapa jam....Pak Su sampai kg ari tu lambat juga la pasai kena kereja dulu, dekat pukoi 3 petang baru sampai,.....dan la tumpang kacau sikit....Mak Su and Gang dah mai dulu dah...mak su azam tahun ni dia kata nak pi awai sikit..dah kawin dekat 23tahun dah sekali pun tak dan nak belajaq betoi2 lagi cara buat bubo suro kg petani ni....depa kata sedap sangat.....tapi sungguh,memang sedap.....bawa sikit pi pejabat ari tu..depa pakat puji habih...ada yang kata tak pernah makan lagi hat sedap macam ni ni..,nak tempah boleh ka, ada yang tanya......hehe...itulah rahsianya chef2 kita ni.... harap2 Mak Su pi ari tu dapat dah la rahsia tu......Sebenarnya makan pun bukan banyak sangat,tapi suasana tu yang seronok....
Makan tengahari tu sakan jugak...lauk sampai penuh pinggan,tambah dengan ulam2 dia lagi...pehh...sedap abihh....ada gulai ikan kering,masak asam ikan,ayam goreng, sambai bilih petai,sambai belacan khau,...dan macam2 lagi la......

Selalunya tahun2 yang lalu ada Mak Nyang Rodhi sekali tapi kali ni..Mak Nyang dah tak dak dah...Mak Nyang dah kembali kerahmatullah pada tanggal Jumaat 18/11/2011,hanya Pak Nyang yang pulun kacau hari tu...anak2 semua kereja....
Semoga roh Mak Nyang dicucuri rahmat dari Allah SWT..... tiap yang hidup itu pasti akan mati,kembali bertemu penciptanya.....kitalah generasi yang akan meneruskan kesinambungan legasi ini..... kitalah generasi pewaris kepada legasi ini......marilah kita buat yang terbaik untuk peninggalan kita buat legasi ini....Anakcucucicit TokSomTokWanNasir ......
Hari tu dalam dok sembang2, adalah juga cadangan untuk pakat2 kumpoi duit siap2 dari lani untuk pakat2 kita buat Qurban pada Hari Raya Haji 1433H nanti......nak kira bulan payah juga la ,jadi kita kira musim la,semusim RM200, dua musim dapat la setumpok, la ni setumpok RM 400.....pakat setuju dah la.....mai kita pakat kumpoi , duit bagi kat Mak Lang Zainab pun tak pa....sapa nak bagi teruih RM400 pun tak pa, ikut la nak dapat berapa tumpok,banayk tumpok banyak ekoq la lembu yang akan korban nanti .....meriah juga kalau dapat kumpoi anak beranak ramai2 ni.... bukan senang nak jumpa pun....kalu tak dak macam ni ka,kematian ka,kenduri kahwin ka....payah juga nak bekumpoi.....jadi mai kita pakat beramai2 main kut musim ni untuk bagi jadi QURBAN kita nanti....Insya Allah......



Wassalam....

Pak Su Jaman