Thursday 11 November 2010

Banjir..Oh Banjir....

Pertama-tamanya marilah sama-sama kita mengucapkan setinggi-tinggi kesyukuran yang tidak terhingga kita kehadrat Allah SWT kerana dengan limpah dan perkenanNya jua kita masih lagi mampu bernafas dan menghirup udaraNya yang nyaman dan segar diatas mukabumiNya ini,Alhamdulillah....

Syukur juga kita sebagai anakcucucicitTokSomTokWanNasir masih lagi dapat meneruskan usaha kita untuk terus menghubungkan tali silaturrahim ini dalam rangka dan usaha kita untuk sama-sama mencari sedikit dari redho Allah diatas mukabumiNya ini.

Ahad,tanggal 23 Zulkaedah 1431 bersamaan dengan 31Oktober 2010 yang baru lalu hujan mula turun dengan lebatnya tanpa henti-henti selama tiga hari tiga malam sehinggalah air mula melimpah diatas mukabumi Allah ini bermula diUtara Kedah dan Perlis dan mula menjalar turun keseluruh Kubang Pasu,Padang Terap,Kota Setar hinggalah ke hampir sebahagian dari Alor Setar dan terus ke Kuala Kedah dan kawasan sekitarnya.Dari mulut orang-orang lama yang hidup melebihi 50tahun ,pada mereka inilah banjir terbesar yang melanda bahagian utara Kedah ini dari ingatan mereka,ini ada berbetulannya dengan fakta-fakta semasa yang turut menyaksikan kawasan-kawasan yang tidak pernah dinaiki air sebelum ini tapi pada kali ini telah dilimpahi air hingga keparas pinggang dan dada dan ada yang hanya setakat paras lutut sahaja.
Banyak kawasan-kawasan perumahan yang telah ditambun tanah dengan mengambilkira tahap paras air tertinggi tapi kali ini telah dinaiki air kecuali beberapa kawasan tertentu sahaja,fanomena alam kali ini telah mengubah fakta hidrologi yang telah digunapakai didalam rekabentuk struktur dan perancangan sebelum ini.Ini satu yang perlu sama-sama kita fikirkan,perubahan struktur mukabumi dan perubahan cuaca yang tidak menentu serta beberapa fanomena alam yang berlaku yang sememangnya memerlukan kita sebagai ummat Rasulullah SAW dan juga sebagai Hamba Allah kepada pencipta Alam ini perlu juga berfikir dan merenung sejenak akan semua peristiwa dan apa yang terjadi ini kerana kita yakin bahawa tidaklah Allah SWT jadikan ini semua dengan sia-sia melainkan ianya menjadi iktibar bagi kaum yang berfikir.


Sebahagian dari anakcucucicittoksomtokwannasir ada juga yang terlibat dengan banjir kali ini. Rumah Ngah Nab diAlor Jawi yng sememangnya sinonim dengan banjir ini tapi kali ini air naik hingga keparas dada yang memaksakan semuanya terpaksa berpindah diarahkan mencari tempat yang lebih selamat.Ngah Nab dan keluarga pada mulanya berpindah kerumah sewa anaknya Mahani di Taman Pulai Jaya pada hari selasa ketika air dah mula naik paras pinggang tapi kemudiannya terpaksa dipindahkan pula kerumah Mahani di Jabi yang lebih tinggi kerana rumah diTaman Pulai Jaya juga turut dinaiki air pada petang Khamis 4 November 2010 itu.Taman Pulai Jaya dinaiki air paras lutut,satu yang tak pernah berlaku sebelum ini.Kedai kilang kicap Pak Su turut dinaiki air paras betis tapi alhamdulillah rumah diTaman Kelana tidak dinaiki air.
Hari tu lalu kat Kuala Sungai ada juga tengok rumah Pak Mertua saudara kita Khilmie,rumah Pak Uzir juga turut dibanjiri air serta kawasan sekitarnya.
Rumah Pak Cik Ghazali tak dinaiki air tapi sawah padinya semuanya ditenggelami air yang memerlukan usaha semula dengan belanja baru yang agak tinggi, begitu juga dengan yang lain-lainnya yang mana sawah padi mereka turut ditenggelami air.

Begitulah fenomena banjir kali ini yang agak besar yang melanda kawasan Kedah Utara ini.
Bagi yang terlibat adalah diharapkan kita dapat sama-sama bersabar dengan ujian Allah SWT ini dan tabah menhadapinya serta banyak berdoa memohon rahmat dan keampunan serta limpah rezekinya agar doa kita tersebut dimakbulkan Allah SWT.
Bagi yang tidak terlibat dengan banjir ini adalah diharapkan jua dapat turut merasai akan musibah yang melanda ini dan dapat sama-sama kita mengambil pengajaran darinya.
Apa yang baik itu adalah dari Allah SWT jua dan kurangnya adalah dari diri kita sendiri sebgai hambanya diatas mukabumi ini...
Setiap yang berlaku itu itu ada sesuatu yang perlu difikirkan disebaliknya...marilah sama-sama kita menjadi kaum yang berfikir dengan kejadian yang Allah SWT jadikan ini...

Wallahualllam.....

Pak Su Jaman

No comments:

Post a Comment